Presenteer je jaarcijfers met Infographics

Breng je jaarcijfers in de ‘Infographic Age’

In 1983 schreef Yale University professor Edward Tufte in zijn boek “The Visual Display of Quantitative Information”: “Grafische displays zouden grote datasets samenhangend moeten maken en het oog moeten aanmoedigen om verschillende sets van gegevens te vergelijken, waardoor de lezer de voorkeur geeft aan de stof in plaats van methodologie”.

Dat was al in 1983, en deze definitie klopt nog steeds voor wat we vandaag de dag ‘infographics’ noemen, visualisaties die erop gericht zijn grote hoeveelheden informatie te verdelen in een visuele vorm die gemakkelijker door de lezer wordt geabsorbeerd.

Social media heeft een sleutelrol gespeeld in de transformatie van de manier waarop bedrijven en organisaties wereldwijd informatie overdragen en weergeven. Je moet steeds meer schrijven met de eindklant in je achterhoofd en begrijpelijke taal, én presentaties maken.

In de laatste kwartalen zien we steeds meer vooruistrevende bedrijven, waaronder General Electric en Walmart in Amerika, geen kleine jongens, die hun jaar publicaties volledig herzien in een infographic. We hebben ook al andere grote publieke bedrijven hun inkomstenbeleggingen zien aanvullen met onafhankelijke infographics die leesvriendelijk en visueel aantrekkelijk zijn.

Alles om de klant op een gemakkelijke manier te laten zien waar het bedrijf staat, en we verwachten dat dit het begin is van een grote trend in het visualiseren van de financiële verslaggeving.

4 stappen om prachtige Infographic jaarcijfers te maken

 

Het is mooi om de meest uitgebreide en gedetailleerde teksten van de jaarlijkse rapporten te maken, maar de tijd en energie die doorgaans bij de opstelling van deze rapporten betrokken is komt vaak veel hoger uit dan hun voordeel wat het kan brengen.

Om dit probleem op te lossen, verlaten sommige organisaties het traditionele geschreven jaarverslagformaat ten gunste van infographics, die relevante informatie op een meer unieke en effectieve manier overbrengen.

Wanneer je het goed brengt kunnen infographics de kernkwaliteiten van je organisatie beter communiceren aan een nieuwe generatie van visueel ingestelde millennials.

Traditionele jaarverslagen zijn lang geschreven documenten die de lezer een informatie-overload kunnen bezorgen. Bijgevolg is dat bedrijven vaak alle informatie die je ook in het jaarrapport kon vinden in de infographic willen proppen.

Er is een neiging om te proberen elke afdeling binnen de organisatie te vertegenwoordigen, maar je moet echt slechts twee of drie van de beste gegevens delen om een ​​verhaal te vertellen.

Alleen essentiële gegevens zouden het tot de infographic moeten halen. Het gaat erom een goede weergave te maken van de totale impact die dit jaar heeft gehad en misschien de belangrijkste punten waar geld aan is besteed en waar het is verdiend.

Om de gegevens van jouw organisatie in een overzichtelijk formaat te presenteren zijn de kernvragen die je je moet stellen:

  1. Wie zijn wij als een organisatie?
  2. Wie is ons publiek?
  3. Welk verhaal willen we ons publiek vertellen?

Het begrijpen van jouw publiek is van cruciaal belang zeggen de deskundigen bij Doco Web. Willen ze weten wat de financiële gezondheid is van de onderneming, of juist meer over maatschappelijk belang of investeringen die jullie hebben gedaan. Het begrijpen van de behoefte van de lezer is cruciaal.

De jaarverslag-infographic van de New York Public Library uit 2012  is een uitstekend voorbeeld van het gebruik van selectieve informatie om een ​​aangrijpend verhaal te bouwen dat het juiste bericht naar haar publiek communiceert. T

Twee cruciale gegevens (18 miljoen totale bibliotheekbezoeken in 2012 en een stijging van de totale bezoeken van 12 procent vanaf 2008) staan ​​voorop om het verhaal te vertellen van een organisatie die meer mensen dan ooit in de recente geschiedenis heeft geserviced.

jaarverslag bibliotheek in infographic

De bibliotheek benadrukt deze twee belangrijke gegevensstukken door ze groter te maken dan de rest van de tekst en ze dicht bij de top van de infographic te plaatsen. De bijkomende gegevens die hieronder zijn opgenomen, inclusief de toename van de bezoekers over de tijd en de verdeling van bezoekers tussen verschillende locaties, biedt extra context om de belangrijkste gegevenspunten te ondersteunen.

Vertel een persoonlijk verhaal om de impact te communiceren

Hoewel infographics vaak worden gebruikt om gegevenspunten te illustreren, is het belangrijk om altijd ook de menselijke kant te laten zien. We leven nu in een tijdperk van ervaringen,  van het “verhaal” achter het bedrijf. En het hele punt van het inzetten van infographics om je cijfers te presenteren is om dit verhaal duidelijker naar voren te brengen.

Mensen geven met hun harten, niet hun gedachten. Verhalen maken veel eerder een connectie met je publiek dan getallen. Neem het jaarverslag van Student Advocacy uit 2013 dat gegevens over de impact en efficiëntie van deze non-profit organisatie combineert met een foto van Michael, een jonge jongen die door het programma van de organisatie geholpen kan worden.

student advocacy jaarverslag

Rechts van Michael’s foto geeft de infographic specifieke details over zijn persoonlijke uitdagingen (disciplinaire kwesties op school), hoe de organisatie ermee kon helpen (Michael inschrijven in special-needs klassen) en het daaruit voortvloeiende succes (geen disciplinaire problemen sindsdien).

Terwijl deze tekst duidelijk zichtbaar en makkelijk te lezen is, houdt Student Advocacy de nadruk op het persoonlijker, menselijker aspect van zijn missie door ervoor te zorgen dat Michael’s foto het grootste visuele element in het rapport is en duidelijk zijn naam naast zijn foto laat zien. Er is nu een gezicht van de organisatie.

Mensen reageren veel sterker op herkenbare beelden, zoals het gezicht van een kind wat daadwerkelijk geholpen is door jouw diensten. De pijnpunten in iemands leven die worden opgelost met jouw product of dienst. Wanneer je dat goed uit kan beelden spreek je de emotionele kant van mensen aan.

In lijn met de bestaande ontwerpelementen van jouw brand

Als je een website hebt, of eerdere publicaties hebt uitgebracht, dan ben je begonnen met het ontwikkelen van een visueel merk. De sterke visuele impact van een infografic jaarverslag biedt een waardevolle kans om dit merk te versterken door gebruik te maken van vergelijkbare ontwerpelementen om een ​​samenhangende uitstraling te presenteren.

Er is een reden dat advertentiebureaus in termen van indrukken spreken. Het duurt een aantal indrukken voordat de boodschap in het geheugen van iemand blijft zitten. Als elk bericht een andere toon heeft of er anders uitziet, dan onthoudt een persoon je merk nooit.

Dus is consistent gebruik van typografie en images essentieel om ervoor te zorgen dat mensen die jouw infographic bekijken, het met de organisatie associëren. Naast het vergroten van de kans dat mensen zich je organisatie zullen herinneren, verhoogt het ook de betrouwbaarheid van het stuk.

Als een organisatie inconsistent in zijn visuals is, ondermijnt het de geloofwaardigheid van de organisatie. De infographic moet eruit zien als je website en alle brochures of posters die zijn gepubliceerd. Het geeft de uitstraling van een gestroomlijnd bedrijf wat weet wat het uit wil stralen.

Zo ging FRIDA’s bijvoorbeeld aan de slag met haar roze en oranje tinten en lettertypes die handgeschreven letters nabootsen om een ​​meer handgemaakt gevoel te ontlokken.

fidas jaarcijfers in een infographic

De mascotte van FRIDA, een zangvogel, prijkt bovenaan de homepage van de non-profitorganisatie en worden ook bovenaan in de infographic opgenomen. Tenslotte verschijnen foto’s van jonge vrouwenactivisten uit de hele wereld prominent op de homepage van de organisatie, evenals de infographic, die bijdragen tot het versterken van de inzet van FRIDA om wereldwijd vrouwenrechtenforumgroepen te ondersteunen.

Huur een ontwerper met relevante ervaring

Een helder plan opstellen voor de look and feel van het infographic jaarverslag is slechts de helft van de uitdaging. Tenzij je de interne expertise hebt om zelf het ontwerp te maken is de kans groot dat je een grafisch ontwerper moet inhuren om jouw visie op digitaal papier te kunnen krijgen.

Het is echter moeilijk om te weten hoe je iemand met de juiste vaardigheden moet kiezen. Wij adviseren dan ook vaak om te kiezen voor een grafisch ontwerper die een infographic heeft geproduceerd waarvan je wilt dat je eigen rapport er ook zo uit komt te zien.

Zodra je een ontwerper hebt gekozen om mee te werken is het het beste om het project uitgebreid met hen te bespreken om ervoor te zorgen dat ze duidelijk begrijpen hoe het eindproduct er uit moet zien. Zet in ieder geval ook alles in een email om verwarring en onjuiste afspraken te voorkomen.

 

Voor het beste resultaat kun je jouw ontwerper het volgende aangeven:

  1. Een voorbeeld infografisch jaarverslag dat je als voorbeeld hebt
  2. Links of schermprints van je website en alle recente brochures, posters en andere gepubliceerde materialen
  3. Twee of drie gegevenselementen waar de infographic omheen gecentreerd moet worden
  4. Eventuele extra gegevens, foto’s, mockups van visuele elementen, enz.
  5. Hoe lezers toegang zouden moeten hebben tot het rapport, bijvoorbeeld de smartphone, tablet, pc. Dit om ervoor te zorgen dat het leesbaar blijft op elk soort scherm of afdruk.

Zo is Springboard for the Arts uiteindelijk gekomen bij hun designer, omdat de organisatie haar infografic jaarverslag wilde laten lijken op eentje die zij reeds al hadden geproduceerd.

data in een infographic van springboard

De elementen waar zij vooral naar zochten waren onder andere het weergeven van een kaart van de streek, pictogrammen die de verstrekte diensten vertegenwoordigen, een donutchart en gemengde cursieve en sans-serif print lettertypes.

Ontwerptips voor als je het in-house wilt doen

De initiële kosten van het huren van een ontwerper kunnen er voor zorgen dat je liever wilt vertrouwen op intern talent voor het design. Hoewel het inzetten van een amateurontwerper met een hele andere professionele baan waarschijnlijk meer zal kosten op de lange termijn, zowel in termen van tijd als geld, kun je er natuurlijk wel voor zorgen dat de interne kandidaat deze drie beste praktijkvoorbeelden volgt voor optimale resultaten:

Gebruik slechts twee tot drie kleuren. Je raakt snel in de verleiding om een ​​hele hoop kleuren te gebruiken om verschillende dingen aan te duiden, maar het ziet er amateuristisch uit. Als je geen onderscheidende kleuren hebt die per se in de merk-uitstraling moeten zitten kunnen gratis tools zoals ColorZilla je helpen bij het kiezen van een simpel maar doeltreffend kleuren pallet.

Kies lettertypen die overeenkomen met de afbeelding die je wilt overbrengen. Het bovenstaande NYPL-voorbeeld heeft een vetgedrukt lettertype gebruikt om autoriteit over te dragen, terwijl FRIDA cursief gebruikt om de handgemaakte stijl van het merk weer te geven.

Zorg ervoor dat gegevens professioneel ogen. Een van de slechtste fouten die ik in jaarverslagen zie zijn Excel-spreadsheets die niet zijn geformatteerd. Soms hebben ze zelfs meerdere verschillende lettertypes omdat ze op het laatste moment bijelkaar zijn geplakt en geknipt.

De cijfers in het jaarverslag zijn nog steeds het belangrijkste van wat je over wilt brengen in deze boodschap, welk medium je ook gebruikt. Dan moet je ook zorgen dat deze er professioneel uitzien.

Een infografisch jaarverslag kan de emotionele connectie die klanten én business partners met je bedrijf hebben versterken en het merkbeeld van je organisatie uitdragen, terwijl belangrijke gegevenspunten nog steeds duidelijk worden doorgegeven.

Venngage noemt nog eens 5 manieren om je informatie naar een hoger plan te tillen. Ook de amerikaanse gigant General Electric heeft zijn jaarcijfers een strakke nieuwe look gegeven dus het is niet iets wat alleen voor de kleine bedrijven geldt.

Deze manier van corporate reporting wordt steeds populairder bij bedrijven. ‘Infographics, video’s en andere visuele hulpmiddelen verbeteren het overbrengen van het financieel verhaal en kunnen belangrijke mijlpalen beter communiceren. Daarnaast vertellen ze een veel overtuigender beleggersverhaal voor aandeelhouders.

Door de juiste gegevens te kiezen om je rapport op te bouwen en gebruik te maken van images om de persoonlijke kant van de organisatie te laten zien kun je een geweldige infographic creëren die de impact van het jaarverslag maximaliseert.

Er zijn verschillende voordelen voor een meer visuele weergave van cijfers. Deze nieuwe aanpak biedt een nieuwe manier om cijfers in een makkelijk te begrijpen context te plaatsen. Naast de belangrijkste cijfers van de P&L biedt het ruimte voor een meer grafisch kader en staat het bedrijven ook toe om meer aandacht te besteden aan managementcitaten, begeleidende teksten, belangrijke prestaties en belangrijke strategische initiatieven.

Kortom, deze nieuwe visuele releases zijn de mogelijkheid om een ​​verouderde en conventionele vorm van financiële communicatie te heroverwegen om de informatie gemakkelijker te structureren voor snel bewegende financiële pers, beleggers en andere belanghebbenden.

Ook helpt het om de medewerkers van de organisatie intern de stukken beter te laten begrijpen. Waar financiële pers en beleggers soms al moeite hebben met gortdroge cijfers en teksten kunnen medewerkers al helemaal niet meekomen. Vaak worden deze jaarcijfers ook niet gelezen door de medewerkers van een bedrijf.

Walmart-medewerkers lieten weten dat ze de onderneming en de koers van het bedrijf beter begrepen nadat het bedrijf Infographic jaarcijfers had geïntroduceerd. Piktochart geeft aan hoe je Infographics kunt gebruiken om je data gemakkelijker te begrijpen te maken zodat ook jouw medewerkers mee kunnen komen met het hoger management.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *